Ce este brandul / brandingul?
Brandul este chintesența afacerii dumneavoastră. Nu la întâmplare, marile companii investesc foarte mult în formarea unui brand puternic și în promovarea lui. Brandul este, dacă vreți, povestea pe care o spuneți despre afacerea dumneavoastră: rețeta secretă Coca-Cola, prima companie de curierat din lume etc. Într-o lume cu o expunere tot mai facilă la informație și la o multitudine de oferte, vă va fi greu să supraviețuiți, să nu mai vorbim de progresat, fără să faceți investiții în dezvoltarea și promovarea unui brand.
Brandul este acea imagine a afacerii pe care o afișați și o promovați, cu sau fără dorința dumneavoastră. Fiecare interacțiune a unui client sau posibil client cu afacerea dumneavoastră vă formează brandul. Ideal este ca, în aceste circumstanțe, să aveți control în formarea lui. Controlul nu poate fi absolut, dar îi puteți da direcția pe care o doriți.
Ideea cu privire la brand este că toate acțiunile afacerii dumneavoastră trebuie să conveargă înspre aceeași direcție. O vorbă din popor spune că cine aleargă după doi iepuri, nu prinde niciunul. Este o vorbă general aplicabilă. Dacă fiecare dintre cei implicați în dezvoltarea afacerii dumneavoastră face după cum crede de cuviință, comunicarea brandului va fi cel mult una ambiguă. De asemenea, afacerea dumneavoastră nu poate satisface toți clienții. Nevoile clienților sunt diferite și modul în care veți răspunde acestor nevoi este diferit. Trebuie să vă concentrați acțiunile.
Ideea cu privire la brand este că toate acțiunile afacerii dumneavoastră trebuie să conveargă înspre aceeași direcție. O vorbă din popor spune că cine aleargă după doi iepuri, nu prinde niciunul. Este o vorbă general aplicabilă. Dacă fiecare dintre cei implicați în dezvoltarea afacerii dumneavoastră face după cum crede de cuviință, comunicarea brandului va fi cel mult una ambiguă. De asemenea, afacerea dumneavoastră nu poate satisface toți clienții. Nevoile clienților sunt diferite și modul în care veți răspunde acestor nevoi este diferit. Trebuie să vă concentrați acțiunile.
Pe parcursul dezvoltării unei afaceri, poate va fi nevoie să luați în calcul, de asemenea, și un rebranding. Dacă produsul sau serviciul dumneavoastră nu are piață de desfacere sau este o piață prea mică pentru a susține afacerea dumneavoastră, atunci posibilitatea unui rebranding trebuie luată în calcul. Nu vorbim aici de schimbarea în totalitate a produsului sau serviciului pe care afacerea dumneavoastră îl oferă, ci vorbim, mai degrabă, de ajustările necesare pentru o repoziționare pe o piață cu mai mulți potențiali clienți.
Ce trebuie să știți despre brand este că el nu este cel care vă aduce succes garantat. Dacă produsul sau serviciul nu este unul bun sau de calitate, brandul va avea un efect negativ și va duce la căderea rapidă a afacerii dumneavoastră deoarece clienții vor fi dezamăgiți.
Atunci când doriți să vă faceți un brand, nu puteți spune “Concurența mea vinde produsul respectiv roșu, eu îl vopsesc albastru și gata, am un nou produs”. Dacă veți proceda așa, nu veți avea rezultatele dorite. Trebuie să veniți cu ceva care vă diferențiază de concurență. Acel ceva ce vă face special. Așa cum menționam anterior, oamenii sunt din ce în ce mai informați. Este mult mai ușor să afli ceva acum, cu sau fără voia ta. Share-urile pe rețelele de socializare, sursele media, toate duc informația mult mai repede și acesta este și motivul pentru care marile branduri au grijă de imaginea lor în aceste spații virtuale.
Așadar, ce aveți dumneavoastră de făcut este să începeți formarea unui brand (unii specialiști spun că un brand ajunge la maturitate după 7 ani), iar apoi să lucrați permanent la dezvoltarea și promovarea lui. Un brand este ca un copil - când este mic, nu-i puteți da drumul pur și simplu pe stradă în speranța că se va descurca singur. La fel ca în cazul creșterii unui copil, și brandul trebuie îngrijit, observat, hrănit și, inclusiv când va fi mare, va fi tot „copilul” dumneavoastră, chiar dacă nu va mai necesita tot atât de multă atenție ca la început.
Cum vă putem ajuta?
Noi vă putem ajuta în stabilirea identității brandului dumneavoastră. Una dintre modalități este folosirea întrebărilor: „Ce?”, „De ce?”, „Cum?” etc. Sunt întrebări la care poate nu v-ați răspuns niciodată sau nu aveți un răspuns clar ori, pur și simplu, nu vi le-ați pus vreodată. De asemenea, noi suntem entitatea externă afacerii dumneavoastră care poate clarifica cum se vede afacerea din exterior (și brandul, implicit) și arăta care ar putea fi perspectiva clienților. Ulterior trebuiesc luate niște decizii în lumina acestor lucruri, care să corespundă cu ceea ce doriți să transmiteți și cu percepția pe care doriți să o aibă clienții asupra brandului dumneavoastră.