Ca și modalitate de promovare principală nu prea, din experiența mea. Reclamele Facebook le văd mai mult ca o modalitate de supraviețuire. Desigur, rețelele de socializare joacă un rol destul de important în societatea de astăzi, și Facebook-ul este una din cele mai importante dintre acestea. În condițiile acestea, Facebook-ul are rolul lui în promovarea brandului, a produsului sau al serviciului, fără nici un dubiu. Ideal este ca brandul, produsul sau serviciul să devină viral de la sine. Însă Facebook a avut grijă să îngreuneze acest lucru. La prima revizuire majoră a politicii pentru pagini, Facebook a limitat impactul organic la 16% pentru cei care au dat like paginii. În ce sens? În sensul că după ce au dat like, cei care au dat like paginii, trebuiau să țină cursorul pe butonul de like, se deschidea un meniu unde exista și butonul de follow. Doar în acest fel celui care a dat like îi apărea în feed-ul de știri automat postările paginii unde a dat like. Făcând asta, Facebook-ul a îngreunat apariția în feed-ul de știri a fanilor, a posturilor. Cum posturile nu mai ajungeau în feed-ul de știri al fanilor, cei mai avizați pentru like-uri și share-uri, posibilitatea de a ajunge viral a scăzut drastic. În condițiile acestea, erai destul de constrâns să apelezi la reclamele Facebook - ca o ironie, în meniul de promovare ai și o rubrică care îți permite ca reclama ta să se adreseze doar fanilor tăi.
Cu toate acestea, pentru o perioadă lucrurile erau acceptabile și cu această modalitate de promovare. Cu un cost destul de mic, puteai promova postul tău și postul ajungea la un număr satisfăcător de persoane. Însă, în ultimii ani, lucrurile au devenit mai complicate. Bugetele de promovare trebuie să fie din ce în ce mai mari ca să ajungă la același număr de clienți. Asta pe de-o parte.
Pe de altă parte, e vorba de tipologia persoanelor care folosesc Facebook, sau mai degrabă tipologia Facebook. Aș spune că persoanele folosesc în general Facebook-ul, și mă refer strict la scroll-ul prin feed-ul de știri, acolo unde apar anunțurile promovate, atunci când au timpi morți și se plictisesc. De exemplu în metrou, în autobuz, la serviciu, când nu au ce face etc. Aceasta înseamnă că atitudinea lor nu este în nici un caz spre cumpărare, ci mai degrabă spre noutate. Sigur, ceva nou și incitant poate să le trezească interesul și mai apoi dorința de cumpărare, dar acestea sunt excepții, mai degrabă, consider eu. Tot la tipologie intră și modul setat în care persoanele răsfoiesc feed-ul de știri. El este unul orientat spre entertainment, iar nu spre cumpărare (spun asta pentru că există un altfel de feed de știri despre care o să vorbim imediat și lucrurile stau exact invers). Asta influențează major felul cum persoana respectivă reacționează la reclama dumneavoastră. Acesta o să fie ceva de genul - wow, ce tare e! like (y) sau dacă e ceva cu adevărat super, din perspectiva respectivei persoane și share (cu toată că dacă urmărești cine dă share s-ar putea să afli că acea persoană a mai dat share la 100 de posturi în acea zi). Fiind vorba de o astfel de tipologie e greu să se inițieze procesul de cumpărare.
Și atunci, la ce sunt bune reclamele Facebook? Reclamele Facebook sunt bune ca modalitate integrată de promovare. Modalitățile de promovare ar trebui să fie variate, și în niciun caz să depindeți în totalitate, sau în marea majoritate, ca vânzări de reclamele Faceebook. Ele pot fi folosite în exclusivitate doar ca metodă de supraviețuire, așa cum spuneam la început, cred eu, în timp ce se construiesc alte modalități de promovare și comercializarea produsului sau serviciului. Este destul de clar că o prezență online este din ce în ce mai necesară, dar un website, optimizat pentru Google îl văd ca o metodă mult mai eficientă de vânzare. La acest feed de știri mă refeream mai sus, la rezultatele Google în urma interogărilor efectuate pe acest motor de căutare. Acolo tipologia este una de cumpărare sau prospectare în vederea cumpărării. Cred că eforturile dumneavoastră în această direcție ar trebui să se îndrepte și prin Facebook ads, să susțineți acest efort. Facebook ads, folosit cu înțelepciune poate să vă ajute la indexarea mai sus în rezultatele Google a siteului dumneavoastră. Desigur, Facebook ads își are și rolul lui în menținerea contactului brandului, afacerii dumneavoastră cu comunitatea Facebook. Facebook rămâne totuși o modalitate ieftină de promovare, acesta este motivul pentru care încă Facebook mai trebuie considerat în ce privește promovarea online.
Acestea fiind spuse, Google Adwords este o opțiune mai bună? Despre asta vom vorbi în alt articol.
Cu toate acestea, pentru o perioadă lucrurile erau acceptabile și cu această modalitate de promovare. Cu un cost destul de mic, puteai promova postul tău și postul ajungea la un număr satisfăcător de persoane. Însă, în ultimii ani, lucrurile au devenit mai complicate. Bugetele de promovare trebuie să fie din ce în ce mai mari ca să ajungă la același număr de clienți. Asta pe de-o parte.
Pe de altă parte, e vorba de tipologia persoanelor care folosesc Facebook, sau mai degrabă tipologia Facebook. Aș spune că persoanele folosesc în general Facebook-ul, și mă refer strict la scroll-ul prin feed-ul de știri, acolo unde apar anunțurile promovate, atunci când au timpi morți și se plictisesc. De exemplu în metrou, în autobuz, la serviciu, când nu au ce face etc. Aceasta înseamnă că atitudinea lor nu este în nici un caz spre cumpărare, ci mai degrabă spre noutate. Sigur, ceva nou și incitant poate să le trezească interesul și mai apoi dorința de cumpărare, dar acestea sunt excepții, mai degrabă, consider eu. Tot la tipologie intră și modul setat în care persoanele răsfoiesc feed-ul de știri. El este unul orientat spre entertainment, iar nu spre cumpărare (spun asta pentru că există un altfel de feed de știri despre care o să vorbim imediat și lucrurile stau exact invers). Asta influențează major felul cum persoana respectivă reacționează la reclama dumneavoastră. Acesta o să fie ceva de genul - wow, ce tare e! like (y) sau dacă e ceva cu adevărat super, din perspectiva respectivei persoane și share (cu toată că dacă urmărești cine dă share s-ar putea să afli că acea persoană a mai dat share la 100 de posturi în acea zi). Fiind vorba de o astfel de tipologie e greu să se inițieze procesul de cumpărare.
Și atunci, la ce sunt bune reclamele Facebook? Reclamele Facebook sunt bune ca modalitate integrată de promovare. Modalitățile de promovare ar trebui să fie variate, și în niciun caz să depindeți în totalitate, sau în marea majoritate, ca vânzări de reclamele Faceebook. Ele pot fi folosite în exclusivitate doar ca metodă de supraviețuire, așa cum spuneam la început, cred eu, în timp ce se construiesc alte modalități de promovare și comercializarea produsului sau serviciului. Este destul de clar că o prezență online este din ce în ce mai necesară, dar un website, optimizat pentru Google îl văd ca o metodă mult mai eficientă de vânzare. La acest feed de știri mă refeream mai sus, la rezultatele Google în urma interogărilor efectuate pe acest motor de căutare. Acolo tipologia este una de cumpărare sau prospectare în vederea cumpărării. Cred că eforturile dumneavoastră în această direcție ar trebui să se îndrepte și prin Facebook ads, să susțineți acest efort. Facebook ads, folosit cu înțelepciune poate să vă ajute la indexarea mai sus în rezultatele Google a siteului dumneavoastră. Desigur, Facebook ads își are și rolul lui în menținerea contactului brandului, afacerii dumneavoastră cu comunitatea Facebook. Facebook rămâne totuși o modalitate ieftină de promovare, acesta este motivul pentru care încă Facebook mai trebuie considerat în ce privește promovarea online.
Acestea fiind spuse, Google Adwords este o opțiune mai bună? Despre asta vom vorbi în alt articol.